Beladen & Rijden

Veel nieuwkomers zien ertegen op: rijden met de caravan. Een aanhangertje of een vouwwagen kan nog nét, maar een caravan… dat wordt al snel wat veel. In de praktijk valt het echte mee, als je rekening houdt met de afmetingen van je combinatie.

Sleepgewicht
Klik hier om de lijst van het sleepgewicht/wagen te downloaden.

Beladen
We beginnen met het beladen van je caravan. Probeer de rechter- en linkerkant even zwaar te maken zodat beide caravanbanden met even veel wieldruk worden belast. Lichte spullen (zoals kleding) gaan in de bovenkastjes, zware bagage – voortent, tentstokken, opvouwstoelen, voorraad – plaats je zoveel mogelijk recht boven de as van de caravan. Qua kogeldruk (het gewicht waarmee de dissel op de trekhaak drukt) hou je het maximale aan: zo’n 60-70 kg voor de meeste auto’s.

Kritische snelheid
Elke aanhanger heeft z’n eigen ‘kritische snelheid’: de snelheid waarbij de caravan een lichte pendelbeweging gaat maken. Overschrijd je die snelheid, bijvoorbeeld tijdens het bergaf rijden, dan gaat je caravan zeker slingeren. Remmen is dan de enige remedie. Door een caravan goed te beladen gaat ook je ‘kritische snelheid’ omhoog. Voelt de caravan dus al bij 80-90 km/u instabiel aan, zoek dan even een parkeerplaats. Verplaats zware bagage naar de as van de caravan en zorg voor voldoende kogeldruk.

Opletten met fietsendragers
Geen Belg die z’n fietsen thuislaat tijdens devakantie. Maar waar laat je ze onderweg? Er zijn fantastische fietsendragers te koop voor zowel de dissel als achterop de caravan. Vooral achterop zijn ze van grote invloed op de ‘kritische snelheid’ van de auto/caravan-combinatie (zie boven). De beste plek voor je fietsen is ín de caravan, en dan het liefst boven de caravan-as. Onhandig? Ja. Maar wel de beste plek. Elke andere plek stelt hoge eisen aan je beladings-skills…

Remmen of gasgeven?
Tegen een slingerende caravan is er maar één remedie: remmen. Daarmee daalt je ‘kritische snelheid’ en kom je weer in veiligheid terecht. Als je uitgebibberd bent, check dan je belading op een parkeerplaats (zie boven). Meestal is daar iets mee mis.

Stabilisatorkoppeling
Het zijn hardnekkige mythes: dat je met een stabilisatorkoppeling sneller kunt rijden of dat belading er niet meer toe doet. Zo’n stabilisatorkoppeling dempt slingerbewegingen in een vroeg stadium en dat rijdt comfortabel. Maar dat is ook een risico: je voelt slingerbewegingen niet meer in je stuur. Neem het beladen van je caravan dus serieus en overdrijf je snelheid niet – het is tenslotte vakantie. Kraakt je koppeling? Dan doet hij z’n werk juist goed. Nooit invetten!

Cursus caravanrijden
Het leukste cadeau voor een beginnende caravanner? Een cursus rijden met de caravan! Niet alleen een ontzettend leuke dag, maar je leert in de praktijk waar je rekening mee moet houden. Hoe reageer je op de zuiging van zo’n voorbijrazende touringcar? Hoe maak je een noodstop? Hoe rij je in de bergen? Of wat dacht je van parkeren op de camping? Met één hand aan het stuur je caravan achteruit op de staanplaats oprijden? Dat levert je zeker jaloerse blikken op van mede-kampeerders…