De semi-integraal motorhome

Om het woord ‘semi-integraal’ te begrijpen moet je eerst weten wat een integraal motorhome is. Dat is een kampeerauto waarbij het rij- en woongedeelte een ‘integraal’ onderdeel vormen. Bij de semi-integraal herken je nog de cabine van het oorspronkelijke voertuig: de bestelwagen.

Bestelbus-cabine
Net als bij de alkoof motorhome is de semi-integraal motorhome gebouwd met een normale bestelbus-cabine. Alleen ontbreekt hier de enorme bult op het dak. Dat levert een veel gunstiger stroomlijn op, met een dito brandstofverbruik. ‘Dat scheelt dus twee slaapplaatsen’, horen we je al denken. Daar hebben de fabrikanten gelukkig slimme oplossingen voor bedacht in de vorm van tweepersoonsbedden die met een druk op de knop uit het plafond zakken. Eureka!

Slapen
Door zo’n ‘hefbed’ uit het plafond kun je met vier personen op vakantie. Want semi-integralen beschikken ook over vaste bedden aan de achterkant. Je kunt kiezen uit vier varianten: een tweepersoonsbed over de volle breedte van de motorhome, een tweepersoonsbed tegen een van de zijwanden (zogenaamd Frans bed), een queensbed (in het midden, met aan weerszijden loopruimte) en een populaire variant voor senioren: twee enkele bedden met daartussen loopruimte.

Voor wie
Hoewel de meeste semi-integralen geschikt zijn voor vier tot vijf personen, worden de meeste aangeschaft door actieve vijftigers. Daarom bieden de motorhomemerken het hefbed meestal aan als optie: ideaal voor als de (klein-)kinderen een weekendje meegaan. Maar je kunt er dus ook voor kiezen het hefbed achterwege te laten. Dat scheelt in de aanschafprijs en het levert je meer stahoogte en extra bagagemogelijkheden op, in de vorm van handige bovenkastjes. En sommige merken monteren op die plek dan een zogenaamd panoramadak: let the sunshine in!